حسابداری تنخواه گردان
 
حسابداری در آبادان
ارائه مطالب مفید حسابداری و مدیریت برای دانشجویان حسابداری آبادان و خرمشهر

 

الف- تنخواه گردان با مبلغ ثابت

در این روش ، حداکثر مبلغ تنخواه گردان تعیین شده وطی چکی به مسؤولین تنخواه گردان پرداخت می گردد. به عنوان مثال فرض کنید شرکت بهار با پرداخت مبلغ 100000ریال به آقای الف تنخواه گردانی ایجاد نماید . در این موقع معادل مبلغ چک، حسابی به نام تنخواه گردان بدهکار و حساب بانک به همین مبلغ بستانکار می شود. ثبت فوق به شرح زیر است:

تاریخ

شرح

عطف

بدهکار

بستانکار

1×13

14/1

حساب تنخواه گردان

حساب بانک

بابت پرداخت به آقای الف جهت تنخواه گردان

 

100000

 

100000

مسؤول تنخواه گردان از محل مبلغ دریافتی ، هزینه های انجام شده را پرداخت و مدارک مثبته را جهت تجدید مبلغ تنخواه گردان به دایره حسابداری ارائه می نماید .

دایره حسابداری پس از رسیدگی به مدارک و حصول اطمینان ، چکی معادل هزینه های انجام شده صادر و به مسؤول تنخواه گردان تسلیم می نماید. ثبت لازم در این موقع ، بدهکار نمودن هزینه ها و بستانکار کردن حساب جاری بانک می باشد.

بدین ترتیب رقم موجودی تنخواه گردان بدون تغییر باقی می ماند مگر اینکه برای افزایش یا کاهش مبلغ تنخواه گردان اقدام گردد.

معمولاً مانده حساب تنخواه گردان در پایان دوره مالی یا هنگام تعویض متصدی تنخواه گردان به بانک یا صندوق واریز واسناد هزینه های انجام شده توسط تنخواه گردان به دایره حسابداری ارائه می گردد تا این هزینه ها به درستی دردوره مربوطه ثبت گردند.

هرگاه تصمیم به افزایش تنخواه گردان گرفته شود ، حساب تنخواه گردان یکبار دیگر معادل مبلغ دریافتی مسؤل تنخواه گردان، بدهکار و حساب بانک بستانکار می گردد.

 در هنگام کاهش مبلغ تنخواه گردان ، حساب بانک یا صندوق یا هزینه ها بدهکار و معادل آن ، حساب تنخواه گردان بستانکار می گردد.

فرض کنید مدیریت شرکت فوق تصمیم می گیرد که مبلغ تنخواه گردان آقای الف را از 100000ریال به 80000ریال کاهش دهد. در این هنگام ممکن است مسؤول تنخواه گردان هنگام ارائه مدارک هزینه های انجام شده ، معادل مبلغ هزینه ها وجه نقد دریافت نکند و مبلغ 20000ریال آن از حساب وی کسر گردد.

چنانچه هزینه های انجام شده توسط تنخواه گردان 60000 ریال باشد و مدیریت شرکت قصد کاهش مبلغ تنخواه گردان را داشته باشد ، هنگام ارائه اسناد هزینه ثبت زیر دردفاتر صورت می گیرد:

تاریخ

شرح

عطف

بدهکار

بستانکار

1×13

30/1

حساب هزینه ها

حساب بانک

حساب تنخواه گردان

بابت پرداخت هزینه ها و کاهش مبلغ تنخواه گردان آقای الف

 

60000

 

40000

20000

ثبت فوق بیانگر این مطلب است که 40000 ریال از هزینه های انجام شده توسط تنخواه گردان، از محل بانک و 20000 ریال دیگر از محل تنخواه گردان ( جهت کاهش سقف تنخواه گردان)، پرداخت گردیده است.


تنخواه گردان متغییر نیز در همین وبلاگ شرح داده شده است .

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید . نظرات شما موجب بهتر شدن این وبلاگ می شود.
آخرین مطالب


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 135
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 136
بازدید ماه : 329
بازدید کل : 91431
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 235
تعداد آنلاین : 1